Hjælp, hvilken alge og hvordan kommer jeg af med den?

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 328

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Morten Thomsen (Inaktiv) - 14/06-2019 19:20 14/06-2019 19:20
Hej. Disse alger er begyndt at komme på flere af mine planter. Hvad er det for nogle, og hvordan kommer jeg af med dem.? Laver ugentlige vandskift på 30-40% og har otocinclus,majs snegle og amanorejer gående - men ingen af disse æder ikke de pokkers alger... Hjælp...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Morten Thomsen (Inaktiv) - 17/06-2019 16:49 17/06-2019 16:49
Slet ingen der kan hjælpe.?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger orlof - 17/06-2019 17:44 17/06-2019 17:44
*skeptisk* Mine egne akvarier har lige været massivt ramt af den alge du viser, samt trådalger :( . I starten købte jeg mange dværgsugemaller, i den tro at de kan holde dem nede naturligt og uden kemi *rødmer* .
Derudover har jeg altid været flittig med vandskifte. Mine fisk trives, og jeg har aldrig sygdomme i akvarierne. Men jeg måtte give op mod algerne, og søge hjælp i dyrehandlen *rødmer* .
Jeg vil prøve at genfortælle, men vil ikke "shit-stormes", hvis jeg har misforstået noget! *skeptisk*
Da der er så ofte vandskifte, er der aldrig nok næring/gødning til planterne. Når de ikke får nok næring, så udskiller de "sukker-arter", i et desperat forsøg på at overleve (i mine øjne er det ulogisk at udskille noget, hvis man er i mangel af noget *blink* ).... Men disse sukkerstoffer er utroligt nærende og lækkert for forskellige algearter. Derfor stortrives algerne, og nægter at forlade disse fantastiske omgivelser (y)
Rådet til mig blev at give akvarierne algefjerner (selvfølgelig beregnet til akvarie), og samtidig tilsætte gødning til planterne (også til akvarie)!
Jeg har behandlet i ca. 2 måneder nu, og er næsten af med algerne! :) Jeg er dog lige nu nødt til at rense filter/pumpe, da de nu døde alger skaber lidt "fedtet substans" i filtrene!
Jeg ønsker dig god kamp! :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Midtjyden - 17/06-2019 17:59 17/06-2019 17:59
lav dine normale vand skift, og så sænk tiden du har dit lys kørende til 8 timer i en periode, og se om det ikke hjælper

hvis dine 3 "algeædende" fisk/dyr, ikke spiser dem, fodre du måske dine fisk for meget foder :D
og som jeg kan se spiser dine "otocinclus" ikke trådalger, men brune og plet alger.

ellers rigtige gode arter til trådalger som det ser ud til du har, er:

-Siamesisk algeæder
-Violinsmerling

men pas på med at putte flere fisk i, da afføreing også kan være med til at give god grobund for alger

Annoncører
Annoncører