Algevæksten eksploderer

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 526

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger centurion - 04/03-2018 16:04 04/03-2018 16:04
Mit 180 liter Juwel ferskvands-akvarie har kørt temmelig uproblematisk i flere år. Der er skiftet ca.25% vand hver 3.uge.
Nu er det hele pludselig ved at gå til i alger (ganske lidt brune penselalger, lidt mere grønne trådalger og 3-4 mm grønalger næsten overalt på planterne) og så er vandet fyldt med ganske fint "støv".
Jeg har læst på lektien her på siden, og sørget for kraftigere cirkulation samtidig med at at den meget kraftige bevoksning er tyndt lidt ud.For et par uger siden blev det gamle lysarmatur skiftet ud med et nyt Juwel LED-armatur, som nok lyser lidt kraftigere end det gamle.
Men jeg er bange for at jeg er ved at tabe kampen mod algerne. Alle cryptocorynerne kan vel ikke tåle at være dækket sådan til? Valisneria skyder så hurtigt, at nye blade er næsten algefri, men de gamle har en ru belægning plus de korte grønalger.
Alle seriøse råd modtages med taknemmelighed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger moggeb - 04/03-2018 16:07 04/03-2018 16:07
Det er det nye synes som du selv skriver, der er ikk andet at gøre end at gøde og have kraftig cirkulation og evt skru lidt ned for tiden lyset er tændt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger moggeb - 04/03-2018 16:07 04/03-2018 16:07
De nye rør

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger centurion - 04/03-2018 16:15 04/03-2018 16:15
Jeg læste et sted, at det ikke så meget er belysningstiden, men belysningsintensiteten, (altså hvor kraftigt lyset er, der er afgørende. Hvis det er rigtigt, kunne jeg måske fjerne det ene rør midlertidigt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger OliverKromand - 04/03-2018 21:01 04/03-2018 21:01
Tænk på dit akvarie som en bil hvor lyset er gaspedalen - jo mere kraft du giver den, jo hurtigere kører bilen - det samme i dit akvarie.. jo mere lys og jo kraftigere det er, jo hurtigere vokser dine planter og jo mere organisk affald producerer de - organisk affald er føde til algerne, derfor ser du en enorm opblomstring grundet det nye lys.
Mit quik-fix ville være at skrue ned til 5-6 timers lys om dagen, så dine planter har tid til fotosyntese, og så få en dæmper på dit nye LED ARMATUR :) håber det kan hjælpe dig!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger centurion - 04/03-2018 23:29 04/03-2018 23:29
Tak for input. Det vil jeg prøve.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 05/03-2018 07:02 05/03-2018 07:02
Teorien bag dit tiltag holder ikke rigtig. Planterne producerer ikke nogle "organiske affaldsstoffer", de forbruger dem. Ikke desto mindre kan det godt virke at dæmpe lyset/forkorte belysningstiden i en periode.

Hvorfor det virker er der ikke rigtig enighed om, ligesom der heller ikke er enighed om at det er en god ide at gøde i akvariet når man har algeproblemer.

Min faste metode når jeg konstaterer at algerne af en eller anden grund blomstrer op, er at tilføre flere og hurtigvoksende planter. Min teori er at de hurtigvoksende planter forbruger den næring der er til rådighed i akvariet, før algerne kan have glæde af den. I dit tilfælde ville flydeplanter, hvis der er plads til dem, eller undervandsplanter der ikke behøver at være rodfæstede (vandpest er oplagte) være det smarteste. De vil jo samtidig skygge for lyset og på den måde virke dobbelt. Der skal en del planter til, men vandpest er jo ikke dyrt. Når situationen er under kontrol igen, kan du let, men gradvist, reducere/fjerne de planter du synes er i vejen for dine "rigtige" planter, da de jo ikke er forankrede i bunden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger OliverKromand - 05/03-2018 07:20 05/03-2018 07:20
6# Hej Kim. Alle levende organismer producerer organisk affald, så det er noget vås det du siger. Resten af dit indlæg er jeg enig i :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger scn - 05/03-2018 07:38 05/03-2018 07:38
Vil du ikke nok lige prøve at dokumentere din påstand?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kristian Paaske - 05/03-2018 08:13 05/03-2018 08:13
Se det her er et klassisk eksempel på at erfaringer har en begrænset rækkevidde i deres forklaringsstyrke... Altså når der vel at mærke ikke er tale om systematisk og kontrollerede indsamlinger af date, læs videnskab :)
Plante materiale er blandt andet bygget op af organisk kulstof og når der kommer skader på blade, eller når planten begynder at forgå på anden vis, så vil der blive frigivet kulstof, hvilket kan give algevækst på de områder hvor der frigives organisk materiale.
I de tilfælde hvor skaderne skyldes næringsmangel kan det være en fordel at tilsætte ekstra næring, gødning. Skyldes algevæksten en ophobning af næringsstoffer, eksempelvis PGA. overfodring eller overdosering af gødning så vil jeg gøre som Kim foreslår.
Skulle der nu sidde nogen derude med en forskningsartikel om dette emne så ville jeg vældig taknemlig for et link

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger perniel - 05/03-2018 08:30 05/03-2018 08:30
Det gode ved planter der gror godt er faktisk, at man løbende fjerner blade, og nok først og fremmest de ældste.
Så jeg tror ikke de medvirker til affaldsstoffer i akvarie, tror faktisk de fjerner dem pga det før nævnte :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 05/03-2018 08:56 05/03-2018 08:56
Lidt dokumentation vil nok være på sin plads her?

Planter "producerer" faktisk ikke noget. De frigiver ilt ved fotosyntese om dagen og CO2 om natten, men raske planter ophober faktisk bare organiske stoffer.

At disse stoffer frigives igen hvis man lader beskadigede/døde planter stå og rådne i akvariet er en anden ting, som ikke har noget med planternes "produktion" at gøre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger OliverKromand - 05/03-2018 17:15 05/03-2018 17:15
Det eneste jeg kan sige, er at jeg var til "foredrag" med Jurijs (Juri-js på instagram).. han gav netop det eksempel som jeg første gang skrev. Når man lever af aquascaping og arbejde med Tropisk, går jeg ud fra at håb har styr på hvad han siger.
At jeg måske har misforstået hvad han sagde i forhold til organiske affaldsstoffer (som egentlig også er ilt), er en anden sag. Jeg undskylder hvis jeg har trådt nogen over tæerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger OliverKromand - 05/03-2018 17:15 05/03-2018 17:15
Tropica*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger scn - 05/03-2018 18:07 05/03-2018 18:07
Men ilt er netop ikke et organisk stof. Der skal være et C-atom for at det kan kaldes organisk (ikke at det dermed er alle molekyler med et C-atom der kaldes organisk).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Felton - 05/03-2018 18:44 05/03-2018 18:44
Eksternt link https://en.wikipedia.org/wiki/Excretion

Green plants produce carbon dioxide and water as respiratory products. In green plants, the carbon dioxide released during respiration gets utilized during photosynthesis. Oxygen is a by product generated during photosynthesis, and exits through stomata, root cell walls, and other routes. Plants can get rid of excess water by transpiration and guttation. It has been shown that the leaf acts as an 'excretophore' and, in addition to being a primary organ of photosynthesis, is also used as a method of excreting toxic wastes via diffusion. Other waste materials that are exuded by some plants — resin, saps, latex, etc. are forced from the interior of the plant by hydrostatic pressures inside the plant and by absorptive forces of plant cells. These latter processes do not need added energy, they act passively. However, during the pre-abscission phase, the metabolic levels of a leaf are high.[2][3] Plants also excrete some waste substances into the soil around them.[4]

Eksternt link https://byjus.com/biology/excretion-plants/

Excretion in plants can be summarized as follows:

Transpiration: Gaseous wastes and water are excreted through stomata, lenticels of the stem, and the outer surface of stems, fruits, etc.

Storing: Some organic wastes are stored in plant parts like barks and leaves.

Diffusion: Aquatic plants excrete metabolic wastes through diffusion. Terrestrial plants excrete into the soil.

Eksternt link https://www.linkedin.com/pulse/playing-rules-biochemical-sequence...

It is important to understand that plants have a defined biological sequence of nutrient uptake. This starts with Boron, which stimulates the root system to leach sugars into the medium. These sugars feed the microbes, which transform silicates (Si) into silicic acid through a process called silicification.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 06/03-2018 10:36 06/03-2018 10:36
Ingen grund til at undskylde :)

Der er udbredt forvirring om hele emnet, og især når det drejer sig om at oversætte de videnskabelige oplysninger til noget der kan bruges i akvarier. Jeg har stadig til gode at få præsenteret en teori som holder 100% når den møder virkeligheden.

Af samme grund er vi selvfølgelig mest tilbøjelige til at genbruge løsninger vi selv har erfaring for gode virkninger af. Den metode jeg selv bruger har i hvert fald virket (og virker på mit kørende akvarium i dag) hver gang. desværre er der jo ingen garanti for at det virker for alle, da der sikkert er en sammenhæng med, hvordan jeg i øvrigt holder mine akvarier.

Annoncører
Annoncører