Alger på rødder, hvorfor??

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 634

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tosaa (Inaktiv) - 04/01-2018 18:28 04/01-2018 18:28
Hejsa. Har læst mange steder at der ofte kommer alger på rødderne fordi de udskiller kulstof. Men også læst hundrede steder at hvis man skal slå alger ihjel så skal man bruge carbon. Hvilket jo er kulstof. Hvordan hænger det sammen??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 05/01-2018 09:22 05/01-2018 09:22
Man kan læse mange spændende ting på nettet, og meget af det har ikke været gennem nogen form for kvalitetskontrol (inkl. dette indlæg). På den baggrund er det jo ikke så mærkeligt at man får modstridende oplysninger.

Det er ikke min erfaring at rødder er specielt modtagelige for alger, i forhold til sten eller glas? De ligger selvfølgelig ofte lige der hvor der er allermest lys, hvilket giver den bedste mulighed for algevækst, hvis forholdene i akvariet er til det, så det kan være årsagen til at man får det indtryk at de er ekstra udsatte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tosaa (Inaktiv) - 05/01-2018 22:46 05/01-2018 22:46
Det er rigtigt. Men har nu læst det så mange gange og også af folk der ved hvad de taler om. Altså det med at rødder kan udskille lidt karbon.
Og jeg har altid alger på mine rødder, når jeg har alger så starter der der.
Men vi er enige om at karbon i form af flydende carbon der dræber alger ikke??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger tosaa (Inaktiv) - 05/01-2018 22:46 05/01-2018 22:46
Det er rigtigt. Men har nu læst det så mange gange og også af folk der ved hvad de taler om. Altså det med at rødder kan udskille lidt karbon.
Og jeg har altid alger på mine rødder, når jeg har alger så starter der der.
Men vi er enige om at karbon i form af flydende carbon der dræber alger ikke??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MortenDAD - 07/01-2018 12:43 07/01-2018 12:43
Min klare erfaring er at dødt organisk materiale er mere modtagelig for penselalger end uorganisk.
Jeg har observeret det på bambuspinde, troldhasselgrene, mangroverødder og bøgeklodser.
Om forklaringen skal findes i udskilning af carbon eller andetsteds skal jeg lade være usagt.
Formoder at det kan være en medvirkende årsag; særligt da jeg i de samme akvarier ikke har penselalger på levende planter, sten, ruder og grus.
Videnskabligt underbygget? Næh, bare mine observationer.
Har ingen erfaringer med at bekæmpe alger med carbon -

Lær at elske dine alger, så bliver akvaristtilværelsen lidt lettere

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Luihov - 16/01-2018 20:21 16/01-2018 20:21
Vi havde skiftet rør og pga. Jul og fødselsdage m.v. havde vi ikke helt overholdt vandskifte. Da vores T bar også havde fået unger og der blev lidt overfoderet- ja så fik vi både pensel- og nogle grønne alger. Så her i weekenden tog vi den helt store tur. Jeg havde også tjekket alt muligt, men vi havde ikke ret meget carbon. Så da jeg stod og skruppede på kokosnødden( ja den havde også), rock solid pynte sten, Syntes jeg det ikke rigtig der skete noget.
Så kom jeg i tanke om min morfar, som brugte salt i sin indkørsel og sagde, at det var der ingen planter der kunne lide. Så jeg hældte masser af salt ud over de våde dekorationer, lod det stå 3 timer og skruppede det bagefter med den stride opvaskebørsten (bruger kun til akvariet). Skyllede det rigtig godt- Efterfølgende ser det klart bedre ud: ikke kun er algerne væk, men de synes også lysere ift. At det sorte i hullerne og revner er væsentlig reduceret.
Måske det dur.

Annoncører
Annoncører