Brune Alger på planter og alt

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 1335

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jens.k - 01/01-2018 22:32 01/01-2018 22:32
Mit akvarie er alt brunt , det sidder på planter , varmelegme , dekoration jeg har renset alt købt nye planter alt er vasket og rengjort , jeg har genbrugt vandet for fiskenes skyld der går ca 14 dage så er jeg tilbage igen

Akvariet er på 60 l der går 5 pansermaller og 9 rød neon , har udvendig eheim spandpumpe som har kørt i et år , der er lys 12 timer i døgnet , jeg har læst mig frem til det kunne være Diatom bakterie ? og læst noget med silikat og fotosyntese hvor kommer det møg fra er det vandet fra værket ? hvad med det akvastabil orbit grus fiskene bliver kun fodret lidt hver aften og jeg skifter vand hver uge ca 12 - 15 liter planterne er anubias og jeg kan børste det meste af med fingerne men de bliver brune og lodne igen

Vh Jens

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 01/01-2018 23:06 01/01-2018 23:06
Man bør ikke genbruge vandet, som jo indeholder affaldsstoffer.
Så ud med (næsten) alt vandet og fyld tempereret vand på.

De nyttige bakterier sidder i filteret og ikke i vandet.

Brune alger kan komme af for svagt lys eller forkert lys.
Har du gamle lysrør og hvor mange kelvin er lyset?

Filtersten virker bedre hvis de ikke er dækket af slam.
Forsigtig brusning af filterstenene med 25 grader varmt vand kan give dem mulighed for at virke bedre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 01/01-2018 23:10 01/01-2018 23:10
Indlægget er rettet 02/01-2018 00:08 02/01-2018 00:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hjalp forslaget fra 2015 om mørklægning ?
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1653358

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Felton (Inaktiv) - 02/01-2018 17:14 02/01-2018 17:14
Indlægget er rettet 20/01-2018 11:59 20/01-2018 11:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 02/01-2018 17:29 02/01-2018 17:29
Indlægget er rettet 02/01-2018 17:50 02/01-2018 17:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fælles for de akvarier der nævnes her, er at de planter der er i dem (Anubias og Javabregner) er så tætte på at være inaktive som planter næsten kan være, uden at være døde.

Den enkle (og her lidt for kort beskrevne) løsning vil i grove træk være at indsætte nogle planter som forbruger næringsstoffer i et højere tempo. Hygrophila difformis er gode og nøjsomme med lyset, men også flere Echinodorus arter er fine til formålet. Har man pladsen, kan de store hammerslåede Cryptocoryner også være en løsning. De kræver lidt mere lys, men da de er så store at bladene ligger lige under overfladen, plejer det at gå. På samme måde vil de forskellige åkander være gode.

De sædvanlige forholdsregler med tilbageholdenhed ved fodring og rigelige vandskift gælder.

Ikke så videnskabeligt, men det er en gennemprøvet metode som har holdt mine beplantede akvarier stort set algefri i årtier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Felton (Inaktiv) - 02/01-2018 18:20 02/01-2018 18:20
Indlægget er rettet 20/01-2018 11:59 20/01-2018 11:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger DPedersen - 02/01-2018 18:29 02/01-2018 18:29
Salvia Nantans flydeplanter = skygge til anubias som de faktisk elsker. Planten spreder sig hurtigt nok til du kan smide en håndfuld ud om ugen = meget færre alger :)

Det er et af mine hemmelige våben i mine akvarier ;)

En af de andre er zebra-snegle. Dog vær opmærksom på de sætter hvide æg, som ikke knækker, men kan være grimme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jens.k - 02/01-2018 19:08 02/01-2018 19:08
Hej tak for alle svar til jer der har skrevet , jeg ligger et par billeder af det ind

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jens.k - 02/01-2018 19:18 02/01-2018 19:18
Billedet nederst h hjørne er varmeelementet ledningen og reguleringsskruen kan anes , cryptocrone er er fuld belagt men kan skrubbe en del af med fingeren ligger en vand værdi taget med JBL en fra postevandet og en fra akvarie , jeg synes ikke problemet var så stort da jeg brugte grus 3mm i farvet brun sort skiftede da jeg købte pansermaller men måske er det indbildning ;)
Vh Jens

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 02/01-2018 19:37 02/01-2018 19:37
Indlægget er rettet 02/01-2018 20:31 02/01-2018 20:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvordan er det med vandbevægelse i akvariet?

Rådet i #7 er rigtig godt, hvis der ikke er noget (f.eks. overfladeindsugning) der hindrer at du har flydeplanter. Helt almindelig andemad kan gøre det samme, men er vanskeligere at holde styr på.

Min første reaktion på det du viser, ville, ud over det jeg allerede har beskrevet, være at holde lidt igen med fodringen og evt. afkorte tiden hvor lyset er tændt.

Det jeg foreslår er jo sådan set bare det man kan læse sig frem til i enhver akvariebog, så helt enestående er mine evner udi akvarieholdet altså ikke B)

Selvfølgelig er det ikke den eneste og sande vej for alle, og der er helt sikkert masser af ting jeg, for at holde det enkelt, springer over eller tager for givet at modtageren allerede gør rigtigt, men der er efter min mening gode grunde til at minde om at man ikke som det første behøver at gøre hobbyen til en videnskab bare for at kunne holde sit akvarium i nogenlunde form.

Den vigtigste er, at forslaget ikke indebærer de store investeringer, omlægninger eller andre radikale ændringer i teknik og metode. Skulle det ikke virke, har man altså ikke mistet meget andet end tid, og så kan man jo kigge på mere avancerede løsninger.

Den anden er simpelthen at langt de fleste bare ønsker problemet væk uden at skulle læse alle de ofte noget luftige (og ikke helt velunderbyggede) udredninger der med rund hånd spredes ud i forventning om at alle er villige til at sætte planternes behov på linje med eller højere end fiskenes.

Det korte af det lange; Det er min overbevisning, at hvis man følger de basale råd (jeg er med på at det er lettere sagt end gjort, hvis man er ny i hobbyen) for godt akvariehold, er man mere end halvvejs på vej til et akvarium hvor algerne kan holdes på et acceptabelt niveau.

Jeg er ikke rigtig med på hvordan og hvornår dine målinger er foretaget, men målingen til venstre ville jeg mene er inden for rielige parametre. CO2 er godt nok noget høj, hvis du ikke selv tilsætter det (kunne skyldes manglende overfladebevægelse) men den er inden for det der tilrådes. Målingen til højre derimod, viser et temmelig højt NO3 indhold. Det ville jeg helt klart sætte ind mod. Du skifter tilsyneladende en del vand, så problemet kunne meget vel være noget så simpelt, som at du overfodrer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jens.k - 02/01-2018 23:01 02/01-2018 23:01
Jeg bruger eb EHEIM Ecco pumpe/filter 500 L/t planterne bevæger sig pga cirkulation , jeg har ikke planter i toppen og slet ikke flydeplanter , vandmålingen til venstre er vandhanevand og den til højre er fra akvarie lavet med JBL strip , jeg skifter 25% vand hver uge , lampen er på 4000K en Tetra LED lampe de kalder Daylight lyser 12 timer , fodring hmm ? der bliver spist op inden for 8 min

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger DPedersen - 02/01-2018 23:27 02/01-2018 23:27
Indlægget er rettet 02/01-2018 23:28 02/01-2018 23:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det skal være spist inden for 3-4 min (undtagen bundpiller til evt pansermaller).
De alger du har, er alger der kommer af for meget lys. Har selv fremprovokerede præcis de alger i mine reje akvarie da de udgør god føde til dem. De sorte af dem er dog pågrund af skæv næring i akvariet. Nok overfodring. Igen, flydeplanter hjælper meget.

Sæt dit lys ned til 6 timer om dagen i ca. 4 uger. Det vil begynde at ryde op i dem. Flydeplanter vil af den natur at de blokere lys, og trækker næring, hjælpe i dit tilfælde!

Fremover, skal dit lys normalt være omkring 8 timer om dagen. Sæt det op eller ned efter behov. Anubias og lign. er IKKE glade for meget lys. Tværtimod så overtager alger dem hvis du giver dem så meget

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KimJ - 03/01-2018 00:49 03/01-2018 00:49
Jeg går ikke så meget op i hvor lang tid det tager for fiskene at spise op. Meget afhænger jo af hvilket foder der er tale om, hvordan akvariet er indrettet og hvilke fisk der er tale om.

Nu nævnes det at der er tale om neon og pansermaller, så der ville jeg dele fodringen op, så neonfiskene fik noget svævende foder, som nok skal gives i en mængde der er væk på et minut eller mindre, og pansermallerne kunne så blive fodret med piller/discs/granulat som synker hurtigt til bunds. Det kan så godt tage mallerne 10-15 minutter at finde det hele.

Frem for alt, er det vigtigt at holde øje på indholdet af NO3. Det skal i mine øjne ikke være over 10ppm, selv om der skal væsentlig mere til før man kan konstatere nogen synlig effekt. Det er trods alt giftigt for fiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger btech - 04/01-2018 14:01 04/01-2018 14:01
Lige mit input.
Opsummering af nedenstående: i et akvarie med langsomt voksende, skyggeelskende planter og en tæt fiskebesætning vil du drage fordel af øge vandskiftemængden og reducere dagslængden betragteligt.

Jeg prøver lige at gøre det kort og kortfattet - informationerne står der allerede men jeg vil lige prøve at systematisere det for dig, baseret på mine praktiske erfaringer og teoretisk viden.
1. man kan ikke generalisere de forskellige planters behov - derfor er EI metoden fuldstændigt uegnet i et akvarie med anubias - de vokser meget langsomt i forhold til de fleste andre planter og optager ikke særligt meget næring fra vandet.
2. antal lys timer. Igen er anubias skyggeelskende. Nogle af de flotteste eksemplarer jeg har set dyrkes i akvarier hvor lyset tændes stort set aldrig.
3. lysstyrke - samme tankegang som pkt. 2. som anbefaling vil jeg foreslå at du holder lyset tændt så få timer som du kan slippe af sted med. Jeg kommer hjem ca. kl. 17 og tænder for lyset fra 17-21.
4. Vandskift - her er vi tilbage til anubias (næsten) manglende evne til at optage næringsstoffer - du har ok med fisk - jeg skifter 50% af vandet hver uge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Felton (Inaktiv) - 06/01-2018 17:48 06/01-2018 17:48
Indlægget er rettet 20/01-2018 12:00 20/01-2018 12:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 06/01-2018 17:59 06/01-2018 17:59
Indlægget er rettet 06/01-2018 18:26 06/01-2018 18:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nydeligt akvarium, og et godt eksempel på at man sagtens kan lave et velfungerende system uden tilsætning af gødning/CO2.

Det svage lys vil jeg tro er noget fiskene sætter pris på, og den anden måde at undgå alger på. Den kræver jo så at man KUN har planter der kan tåle det (eller slet ingen planter selvfølgelig).

Jeg har selv overvejet samme løsning, dog med færre planter, da det helt sikkert er en langt mere naturtro gengivelse af fiskenes oprindelige miljø.

Når jeg ikke anbefaler den slags som første løsning på algeproblemer, er det fordi det som regel ligger meget langt fra det setup der allerede er i gang, og stort set altid vil kræve omlægning af den allerede brugte teknik.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger lars8000 - 06/01-2018 20:05 06/01-2018 20:05
@15

Hej Felton/ Frank,

Dit setup med lavt lys og uden co2 og gødning ser rigtigt godt ud, du og jeg har jo samme akvarie og pumpe, og den pumpe funker da bare :)

Gæt engang, jeg har pt nedlagt akvariet pga. flytning, men starter op lowtech også, har ikke tid til at nippe planter af hver weekend. Holder vi os til nemme planter kan det sagtens være præsentabelt uden nogen særlig arbejdsindsats.Jeg smider dog også cryptoer ind i baljen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Felton (Inaktiv) - 06/01-2018 22:53 06/01-2018 22:53
Indlægget er rettet 20/01-2018 12:00 20/01-2018 12:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Annoncører
Annoncører